keyboard_arrow_right
Deontologie

Post mortem-verslag - Fonds voor de Beroepsziekten

Een Provinciale Raad legt de Nationale Raad een vraag voor van een geneesheer, met betrekking tot "de wijze waarop een post-mortem verslag dat bestemd is voor het Fonds voor de beroepsziekten ingevuld dient te worden".

De raadsleden hebben kennis genomen van een nota van de Studiedienst aangaande dit probleem.

Het Koninklijk Besluit van 15 juni 1971 betreffende het Fonds voor de beroepsziekten bepaalt dat een medisch verslag toegevoegd moet worden aan iedere door de rechthebbende ingediende aanvraag.

Artikel 67 van de Code van geneeskundige Plichtenleer verstrekt een antwoord op deze vraag.

Advies van de Nationale Raad:

Het Koninklijk Besluit van 15 juni 1971 dat de wijze vaststelt waarop de aanvragen tot schadeloosstelling en tot herziening van de toegekende schadevergoedingen ingediend moeten worden en onderzocht worden door het Fonds voor Beroepsziekten, bepaalt in artikel 3, §2, 3°, dat een medisch verslag toegevoegd dient te worden aan de door de rechthebbenden ingediende aanvraag.

De Nationale Raad verwijst naar artikel 67, alinea 2, van de Code van geneeskundige Plichtenleer dat het volgende bepaalt:

"Wanneer een patiënt om een getuigschrift verzoekt met het oog op sociale voordelen, mag de geneesheer hem dit getuigschrift alleen afleveren maar moet hij het voorzichtig en diskreet opstellen; hij mag dit getuigschrift, met de goedkeuring van zijn patiënt of diens naastbestaanden, zo nodig ook rechtstreeks, overhandigen aan de geneesheer van de instelling waarvan de toekenning van bedoelde sociale voordelen afhangt".