Nieuws
Nieuws
29/11/2024
Gegevensbeschermingsautoriteit - Oproep tot kandidaten voor de reserve van deskundigen
De Gegevensbeschermingsautoriteit vestigt de aandacht op de oproep tot kandidaten voor de reserve van deskundigen overeenkomstig artikel 18/1 van de wet van 3 december 2017 tot oprichting van de Gegevensbeschermingsautoriteit.
U vindt als bijlage het uittreksel ter zake uit het B.S. van 31 oktober 2024.
Het is de bedoeling dat de Gegevensbeschermingsautoriteit aan het federale parlement een lijst van deskundigen kan voorleggen met het oog op hun benoeming. Zodra de deskundigen door het parlement zijn benoemd, kan de Autoriteit in het kader van haar wettelijke taken op vrijwillige basis een beroep doen op hun expertise. De lijst van deskundigen zal worden gepubliceerd en de expertiseopdrachten zullen worden vergoed.
22/11/2024
Erasmushogeschool Brussel - Bij- en nascholing Juridische opleiding Gerechtsdeskundigen
Vanaf februari 2025 organiseert de Erasmushogeschool een nieuwe juridische navorming ‘Gerechtsdeskundigen’. Het programma werd uitgewerkt in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel.
Hieronder kan u de digitale flyer terugvinden.
Parketmagistraten kunnen enkel experten (zoals artsen) oproepen voor advies in een gerechtszaak indien zij opgenomen zijn in het nationaal register (en erkend als deskundige). Slagen voor onderstaande navorming geeft toelating om opgenomen te kunnen worden in het register.
digitale flyer:
Met deze opleiding stomen we je klaar om aan de slag te gaan als gerechtsdeskundige.
De wetgever heeft met de wet van 10 april 2014 een nationaal register van gerechtsdeskundigen ingesteld. De vereiste kennis werd in het KB van 30 maart 2018 bepaald.
De opleiding bestaat uit 6 modules.
Module 1 behandelt het deskundigenonderzoek in burgerlijke zaken. Het gaat hierbij om de algemene beginselen van het burgerlijk procesrecht en de algemene principes van het bewijsrecht.
In module 2 wordt dieper ingegaan op de aanstelling van een deskundige in burgerlijke zaken. Dit gaat over het verloop van het onderzoek, tussenkomst van een rechter en de kosten en erelonen in burgerlijke zaken.
Module 3 en module 4 spitsen zich toe op de strafzaken. Binnen deze modules worden de algemene principes rond vooronderzoek in strafzaken en algemene principes van het bewijsrecht in strafzaken besproken. Ook de beslissing tot aanstelling van een deskundige en de wettelijke vergoeding en tarifering van prestaties in strafzaken worden besproken. Arbitrage en bemiddeling worden ook toegelicht.
Module 5 handelt over de types deskundigenonderzoeken (eenzijdig-, minnelijk deskundigenonderzoek,…) en het nationaal register.
Module 6 behandelt de aspecten rond de aansprakelijkheid, verzekering en deontologie van de gerechtsdeskundige.
Het volgen van deze juridische opleiding is de toelatingsvoorwaarde om opgenomen te worden in het nationaal register voor gerechtsdeskundigen.
De erkenningscommissie (FOD justitie) heeft (op 20 september 2024) bevestigd dat deze opleiding in haar geheel voldoet aan de voorwaarden vastgelegd in artikel 2 van het Koninklijk besluit van 30 maart 2018 betreffende de juridische opleiding zoals bedoeld in artikel 25 van de wet van 10 april 2014 en in artikel 555/8 van het Gerechtelijk Wetboek.
Doelgroep: Iedereen die als deskundige in zijn/ haar vakgebied wenst opgenomen te worden in het register voor gerechtsdeskundigen.
12/11/2024
Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) - Aanbevelingen en FAQ in het kader van de asielprocedure
Het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) is verantwoordelijk voor de behandeling en beoordeling van verzoeken om internationale bescherming die in België worden ingediend. De wet verplicht het CGVS om elk verzoek individueel te behandelen en te beoordelen, waarbij alle relevante elementen in aanmerking worden genomen, inclusief de fysieke en/of mentale gezondheid van de verzoeker.
Het blijkt in de praktijk dat medische elementen, die in het kader van de asielprocedure aan het CGVS worden overgemaakt, niet altijd voldoende duidelijk of volledig zijn. Dit verhindert dat ze effectief bijdragen aan het belang van de verzoeker of aan het bevorderen van het onderzoek en de besluitvorming in de asielprocedure.
Om deze reden heeft het CGVS op 01/07/2024 een korte toelichting en enkele aanbevelingen verspreid die verband houden met medische elementen in de asielprocedure. Deze aanbevelingen vormen het eerste van een reeks initiatieven van het CGVS om de deelname aan de asielprocedure te faciliteren voor verzoekers met fysieke en/of mentale kwetsbaarheden en om de besluitvorming met betrekking tot deze verzoeken te verbeteren.
Deze aanbevelingen zijn een initiatief en product van het CGVS en onder meer het resultaat van overleg met verschillende instanties, zoals de Hoge Gezondheidsraad en de medische dienst van Fedasil.
Bij deze e-mail vindt u de volgende bijlagen:
- Aanbevelingen van het CGVS - Medische elementen en bevindingen in het kader van de asielprocedure (update oktober 2024);
- Veelgestelde Vragen (FAQ) - Toelichting en antwoorden om u te helpen de aanbevelingen te begrijpen en eventuele vragen te beantwoorden (update oktober 2024).
Wij raden u aan om beide documenten zorgvuldig door te nemen.
Online Informatiesessies: In navolging van de sessies die reeds hebben plaatsgevonden in de maanden juli en september, organiseert het CGVS een aantal bijkomende online informatiesessies via Teams om eventuele vragen of opmerkingen te beantwoorden rond de toepassing van de aanbevelingen. Geïnteresseerden kunnen zich vóór 11/11 inschrijven via onderstaande link.* Het gaat hierbij om enkele tweetalige informatiesessies (afwisselend in het Nederlands en Frans) voor 35 deelnemers per sessie: één sessie op dinsdag 26/11 van 10:00 tot 12:00 uur en één sessie op donderdag 28/11 van 14:00 tot 16:00 uur.
Indien u verhinderd bent om aan deze online sessies deel te nemen en u verdere vragen hebt met betrekking tot de aanbevelingen of begeleidende FAQ, dan kunt u steeds contact opnemen met onze medewerkers die verantwoordelijk zijn voor dit initiatief via het e-mailadres cgra-cgvs.vulnerability@ibz.be.
Wij rekenen op uw bereidwilligheid en medewerking om deze informatie te verspreiden onder eventuele belanghebbenden.
Hoogachtend,
Het CGVS-projectteam Vulnerability
*Disclaimer:
In het kader van de inschrijvingen voor de online informatiesessies, maakt het CGVS gebruik van de tool EUSurvey van de Europese Commissie.
Voor meer informatie over deze tool en de bescherming van uw persoonsgegevens, kan u hier terecht: EUSurvey - Privacy Statement (europa.eu)
Het CGVS verwerkt uw gegevens voor de organisatie van de informatiesessies. Voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens door het CGVS kan u hier terecht: Privacy- Persoonsgegevens | CGVS
12/11/2024
Association belge de kinésithérapie vestibulaire - Journée scientifique sur le thème des cinétose 30 novembre 2024
L’ABKV-BVVK (association belge de kinésithérapie vestibulaire) organise ce 30 novembre 2024 une journée scientifique sur le thème des cinétoses. Celle-ci se destine tant aux médecins qu’aux kinésithérapeutes.
Une accréditation a été demandée auprès de l’INAMI pour les médecins. L’accréditation pour les kinésithérapeutes est déjà accordée.
Ci-joint, vous trouverez le programme et l’affiche.
A noter que pour des raisons organisationnelles l’inscription est obligatoire (via le lien : https://forms.gle/rNYxa2tnFBgUNsSs9 )
04/11/2024
Koninklijke Academie voor Geneeskunde van België - Symposium 30 november 2024
Geachte mevrouw, geachte heer,
Geachte collega,
Ik heb het genoegen om u uit te nodigen op het symposium “De poort naar gezondheidszorg voor professionals: toelatingsexamens onder de loep” dat de Koninklijke Academie voor Geneeskunde van België organiseert te Brussel op zaterdag 30 november 2024.
Het programma van het symposium en praktische informatie vindt u op https://www.academiegeneeskund...
Deelname is gratis.
U kunt het symposium enkel ter plaatse volgen, niet online.
Registratie is verplicht, via volgende link: https://www.academiegeneeskunde.be/webform/deelname_30_november_2024 <https://www.academiegeneeskunde.be/webform/deelname_30_november_2024>
U kunt zich inschrijven tot donderdag 28 november 2024 23:59.
Aantal deelnemers beperkt tot 120.
Accreditering werd aangevraagd.
Koninklijke Academie voor Geneeskunde van België
Paleis der Academiën
Hertogsstraat 1
B-1000 Brussel
21/10/2024
PERSBERICHT: Reactie van de Orde der artsen op de uitspraken van de paus over abortus tijdens zijn verblijf in België
De Orde der artsen spreekt haar verontwaardiging uit over de recente uitspraken van de paus, waarin hij artsen die abortus uitvoeren "huurmoordenaars" noemt.
Deze beledigende uitspraken zijn onaanvaardbaar en respecteren noch de waardigheid van zorgverleners, noch de ethische complexiteit van de situaties waarmee zij worden geconfronteerd.
In België handelen artsen in overeenstemming met de geldende wetgeving en vanuit een ethische benadering, gericht op de gezondheid en het welzijn van de patiënten.
De Orde herinnert eraan dat de vrijwillige zwangerschapsafbreking een medische handeling is die wordt uitgevoerd binnen een strikt wettelijk kader, met bijzondere aandacht voor het luisteren naar en respecteren van patiënten en hun omgeving.
Artsen vervullen hun missie met integriteit, en het is essentieel hun inzet te steunen in plaats van hen te stigmatiseren.
18/10/2024
De Hoge Gezondheidsraad zoekt nieuwe leden voor zijn Commissie voor Deontologie
De Hoge Gezondheidsraad zoekt nieuwe leden voor zijn Commissie voor Deontologie, de externe en onafhankelijke groep die waakt over het beheer van belangen en van mogelijke belangenconflicten bij de leden van de Hoge Gezondheidsraad.
De rol van de Commissie is om de objectiviteit en integriteit van het werk van de Raad te waarborgen, zodat de aanbevelingen uitsluitend zijn gebaseerd op onbevooroordeelde gegevens en analyses.
De Raad is op zoek naar artsen of wetenschappers met een globale en transversale visie hebben op gezondheid (inclusief de impact van milieu op de gezondheid bijvoorbeeld). We zoeken een persoon die het belang van onpartijdige adviesverlening over gezondheidskwesties onderschrijft en die zich kan engageren om op regelmatige basis te reflecteren over de onafhankelijkheid van het expertennetwerk en de adviezen van de Hoge Gezondheidsraad.
Er zijn momenteel 4 vacante plaatsen en kandidaturen kunnen nog ingediend worden tot en met 6 november 2024. Meer informatie over het geschikte profiel en de procedure om zich aan te melden vindt u op deze webpagina: https://mailchi.mp/health.fgov.be/hgr-deontologie.
07/10/2024
I.Care asbl : vragenlijst met betrekking tot de gezondheidsbevordering van (ex)gedetineerden
De vzw I.Care heeft als maatschappelijk doel het bevorderen van de gezondheid in gesloten omgevingen (momenteel alleen in gevangenissen), het verbeteren van de algehele zorg voor gevangenen en het waarborgen van de zorgcontinuïteit tijdens de periode van opsluiting. Wij werken in verschillende gevangenissen in België en doen ook aan belangenbehartiging. Wij hebben zopas ons activiteitenverslag gepubliceerd, dat geraadpleegd kan worden op onze website.
Een van onze missies is het verbeteren van de zorgcontinuïteit tijdens de detentie en bij overplaatsing of vrijlating. Wij zijn hiertoe gemandateerd door de FOD Volksgezondheid en de AVIQ (Agence pour une Vie de Qualité).
Onlangs publiceerden wij een eerste (korte) analyse van de problemen rond zorgcontinuïteit in de gevangenis. Deze nota kan geraadpleegd worden op onze website.
Als onderdeel van onze constructieve aanpak willen wij verder denken en starten wij een analyseprocedure op om een beter inzicht te krijgen in hoe zorgcontinuïteit in de gevangenis momenteel geïmplementeerd wordt, welke moeilijkheden professionals op dit gebied ondervinden en welke goede praktijken er bestaan of ontwikkeld zouden moeten/kunnen worden. Hiertoe hebben wij een vragenlijst opgesteld voor professionals die werkzaam zijn buiten de gevangenis, maar mogelijk met (ex-)gedetineerden werken (huisartsen, ambulante begeleidingsdiensten voor (ex-)gedetineerden, ziekenhuizen, wijkgezondheidscentra, enz.). De Nederlandstalige vragenlijst is beschikbaar via volgende link Continuïteit van medische zorg en psychosociale ondersteuning in gevangenissen (google.com)
16/09/2024
ULB-Certificat Université et Haute Ecole-Accompagnement des dynamiques de violences interpersonnelles
Au vu de son succès l’année dernière, le Département de Médecine Générale ULB propose une seconde édition du certificat Université et Haute école sur les Dynamiques des Violences Interpersonnelles – outils pour une approche intégrée (voir brochure ci-jointe).
Ce certificat pluridisciplinaire est à destination des professionnel.les de la santé, du social, du juridique, de l'enseignement, de la communication et de l'entreprise. Au cours des différents modules, vous rencontrerez des experts couvrant les multiples aspects de la thématique et découvrirez des outils adaptés à votre à pratique (détection, accompagnement, prévention).
Les inscriptions sont ouvertes dès aujourd’hui pour le Module Transversal : "Violences interpersonnelles " via le lien : dmgulb.be
COMMUNICATION
Certificat Université et Haute Ecole
Accompagnement des dynamiques de violences interpersonnelles
Vous suspectez des problématiques de maltraitances et cherchez à améliorer votre prise en charge ?
Vous rencontrez des difficultés dans l’identification des situations de violences conjugales et familiales ?
Alors, ce certificat est un incontournable. Il intègredes outilsvalidés qui vous permettront d’appréhender ces réalités dans votre pratique.
Dans ce domaine, les prises de conscience sont souvent ardues. Une détection tardive de situation de violences peut conduire à un accompagnement non adapté et une aggravation de la problématique. Face aux patients et leur famille, vous pouvez vous sentir démuni, isolé et ces sentiments peuvent générer de l’insatisfaction jusqu’à mener à l'épuisement professionnel.
Il existe une série d’approches et d’outils issus de la recherche pour mieux détecter et accompagner ces situations. Connaître les réseaux locaux avec lesquels collaborer est tout aussi important.
Notre certificata pour but de vous apporter les concepts à mobiliser dans la pratique face à la complexité des vécus de violence ; - mais aussi de travailler à une démarche proactive afin de créer et engager le changement chez vos patients ; - ainsi qu’une mise en réseau qui favorise l’interdisciplinarité.
Grâce à une pédagogie active basée sur les besoins du terrain, la supervision et l’étude de cas ainsi que l’application concrète dans un projet professionnel.
Les compétences acquises valoriseront vos actions, ouvriront de nouvelles perspectives et faciliteront la prévention.
L’objectif principal de la formation : construire un parcours d’accompagnement du patient concerné, c’est-à-dire détecter, évaluer les dynamiques et adapter vos pratiques.
Le certificat se découpe en plusieurs modules (12 ECTS au total)
Module Transversal | Violences interpersonnelles | Janvier-avril 2025 |
Module 1 | Violences entre (ex-)partenaires (en ce compris les violences sexuelles) | Avril-juin 2025 |
Module 2 | Maltraitances des enfants et enfants co-victimes | Septembre-décembre 2025 |
Module 3 | Violences envers les publics vulnérables ou stigmatisés | Janvier-mars 2026 |
Module 4 | Maltraitances envers les personnes âgées | Avril-juin 2026 |
Accréditation INAMI; Avocat.be; Congé-éducation payé
Cours le vendredi de 9H00 à 17H30 et le samedi de 9H00 à 13H00, en dehors des congés scolaires
Prix Certificat : 2000 euros – 1600 euros (Alumini ULB/HELB)
Prix par module : 450 euros
Conditions particulières pour les assistant.es en médecine générale sur demande
Pour en savoir plus ou vous inscrire, cliquez ici dmgulb.be
A la suite du module Transversal, vous pourrez opter pour différentes formules selon vos besoins.
A la suite du module Transversal, vous pourrez opter pour différentes formules selon vos besoins.
- Formule 1 - Participation aux 4 modules Thématiques
- Formule 2 - Participation à 2 modules Thématiques au choix et réalisation de votre projet professionnel
- Formule 3 - Module à la carte en dehors du cursus certifiant
09/09/2024
Europese Commissie : bevraging over de beschikbaarheid van medische hulpmiddelen
De Europese Commissie lanceert een bevraging voor gezondheidszorgbeoefenaars over de beschikbaarheid van medische hulpmiddelen op de Europese markt. Het doel is identificeren binnen welke gebieden van medische hulpmiddelen en in-vitro diagnostica de afgelopen zes maanden onbeschikbaarheden zijn opgetreden en/of waar de komende één tot twee jaar onbeschikbaarheden zullen optreden.
Deze bevraging maakt deel uit van een grotere studie om de beschikbaarheid van medische hulpmiddelen op de Europese markt te monitoren en analyseren in het kader van Verordening (EU) 2017/745 voor medische hulpmiddelen en Verordening (EU) 2017/746 voor medische hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek. Het onderzoeksteam zal op basis van de ontvangen gegevens obstakels identificeren die de beschikbaarheid van hulpmiddelen kunnen beïnvloeden en/of het conformiteitsbeoordelingsproces kunnen belemmeren. Ze zullen daarna ook wijzen op mogelijke oplossingen.
Waarom deelnemen?
De informatie die u verstrekt, helpt bij het verzamelen van concrete gegevens die cruciaal zijn voor het toezicht op de implementatie van de regelgeving. Bovendien ondersteunt uw input de Coördinatiegroep voor medische hulpmiddelen (Medical Device Coordination Group, MDCG) bij het formuleren van de juiste adviezen en maatregelen.
Wat houdt deelname in?
De bevraging is beschikbaar in het Engels en duurt slechts 10 tot 15 minuten. De resultaten worden opgenomen in het openbare dashboard van het onderzoek en worden geanalyseerd in onderzoeksrapporten. Uw gegevens worden alleen in geaggregeerde vorm gebruikt en worden niet doorgegeven aan derden.
Meer informatie
Bevraging over de beschikbaarheid van medische hulpmiddelen op de EU-markt